Beszéljünk a divatvilág szexuális visszaéléseiről!

Nem igazán beszélünk róla, pedig aligha van kiszolgáltatottabb terület a szexuális visszaélésekre, mint a divatvilág, ahol a kommunikáció felülete maga az emberi test. A különböző reklámokban és a kifutókon nagyon vékony a vonal a művészi és a tárgyiasító testmutatás között, és akkor a zárt ajtók mögött folyó dolgokat még nem is említettük. Ezt a kényes témát járjuk most körbe. 

Nem is olyan rég bombaként robbant Cara Delevigne Times-nak adott interjúja, amelyben őszintén mesélt a divat belső köreiben folyó szexuális igazságtalanságokról. Szerinte az a legrosszabb, hogy az emberek még ijesztően fiatalok, amikor bekerülnek a modellszakmába, de az ott tapasztalt dolgok miatt hamar vége a gyerekkor illúziójának, és átértékelődik a test és az emberek kapcsolatáról szóló – valószínűleg naivan idealizált – képe. Azt is hozzátette, hogy ez nyilván minden szakmában jelen van, de a modellkedésben talán még jobban, többek között azért, mert vannak olyan fotósok, akik kifejezetten azért férkőznek a divatiparba, hogy közel legyenek a modell lányokhoz. De persze ez az egész nem új keletű, és nem Cara az egyetlen az efféle tapasztalatokkal. Az interjúja hatására azonban többen mernek erről az elfojtott, negatív szexuális töltetről beszélni: egy férfimodell is beszámolt a Dazednek felkavaró élményeiről. Ő már durvább dolgokat mesélt a fotósok által sugalmazott fehérneműs képektől kezdve egészen addig, hogy volt, aki nem kertelt, úgy hívta őt randira, hogy megmarkolta a nadrágján keresztül az érzékeny pontjait – itt pedig még ez a srác is jócskán fiatal volt. 

Ha már a fotósok is szóba kerültek, érdemes itt megemlíteni Terry Richardsont (akinek ügyeiről már korábban is írtunk). A botrányos sztárfotóst, aki bár az egyik legünnepeltebb a szakmában – még Obama is rá esküszik -, elképesztő legendák és bizonyított botrányok lengik körbe személyét. A fotós erotikus, explicit képei a nagy népszerűség ellenére is sokszor felháborodást keltenek, de azt mindig leszögezi, hogy aki modellt áll neki, minden esetben önként vállalkozik a fotózásra és a képeken megjelenő dolgokra, sosem kényszerített senkit olyasmire, amit nem szeretne. Azonban számos modell állítja ennek az ellenkezőjét. Az utóbbi években több kezdő lány állt elő azzal, hogy amikor fotózásra küldték őket Richardsonhoz, szexuálisan zaklatta őket és megalázó, perverz dolgokat követelt tőlük. A dolog érdekessége azonban, hogy a lányok közül senki sem tett feljelentést, és a legtöbben csak évekkel később vallották be mindezt, a fotós pedig minden esetben tagadott.

barbara-palvin-by-terry-richardson-5

A témához tartozik egy másik sarkalatos pont is, ez pedig a divatban jelen lévő nők tárgyiasítása. Ez a szakma alapból is nőhangsúlyos, több ruhát terveznek nekik, több a modell és nagyobb körülöttük a médiafelhajtás, tehát a nagy számok törvénye alapján több atrocitás is éri őket. De ez valószínűleg más esetben is így lenne, hiszen sokkal több a takargatnivaló testrészük, ergo sokkal több szabályt lehet áthágni és ezáltal megbotránkoztatni a közönséget. Norma Kamali divattervező 2013-ban indított egy kampányt Stop Objecitfication néven, hogy felhívja a figyelmet erre a problémára. Az ügy kapcsán mesélt személyes tapasztalatairól, például arról, amikor mindössze 18 évesen egy irodában próbált szerencsét alkotásaival, az őt interjúvoló férfit viszont szemmel láthatóan jobban érdekelte a lány és a teste, mint a munkája.

A művésznő szerint nagyon fontos, hogy a lányok és a nők, akikben a tárgyiasítás esélye tudat alatt mindig ott motoszkál, beszéljék ezt meg a férfiakkal, ugyanis a legtöbbjüknek fogalmuk sincs ennek a problémának a létezéséről, hiszen nem ők szembesülnek vele nap mint nap az utcán, a tévében, a reklámfotókon. Valamint sérelmezte a modellekkel való bánásmódot is, szerinte kegyetlenség, hogy a lányokat szigorú feltételeknek eleget téve kiválasztják, meg sem kérdezik őket semmiről, csak felhasználják a testüket, hogy minél hívogatóbb legyen az eladásra szánt termék. Arról nem is beszélve, hogy egy-egy ilyen fotózás során mennyit dolgoznak a külsejükkel, az edzéstől a sminken át egészen a Photoshopig, tehát sokszor még sikerélményük sincs, hiszen nem önmagukat látják vissza a képeken, csak egy asszisztenst egy produktumhoz. 

A témában Tom Ford is szót emelt, ami azért érdekes, mert őt már sokszor megvádolták efféle tárgyiasító magatartással. Az öltönyeiről híres tervező sosem tagadta, hogy a világába beleférnek a hivalkodó, ,,szexi” kampányok, sok esetben meztelen modellek – a gond csupán az, hogy az eddig tárgyalt probléma óhatatlanul jelentkezik itt is. Ford azt nyilatkozta, számára nem létezik nagyobb erőforrás és inspiráció, mint egy gyönyörű nő, és ezért nem is számít, hogy ezek a modellek ruhában vannak vagy anélkül – okosak, szépek és úgyis csak az kapja meg őket, akiknek ők engednek. Nos, talán abban mind megegyezhetünk, hogy a válasz hagy némi kivetnivalót maga után. 

A feminizmus szerencsére már a divatban is egyre nagyobb szöget üt, a dolgok pedig folyamatosan változnak a jó irányba. Persze, lehet mondani, hogy kettőn áll a vásár, és ne tegyünk úgy, mintha a modellek nem önként vállalnák ezeket a provokatív, akt jellegű fotózásokat, de azért ennél sokkal árnyaltabb a kép, és rengeteg olyan tényező játszik közre, ami miatt nem ítélkezhetünk, hanem objektív problémaként foghatjuk csak fel a tárgyiasító kultúrát. És hiába, ettől még ugyanúgy tagadhatatlan, hogy sajnos ebben a szakmában is a ,,macsó társadalom” elve érvényes, és hogy az Édenként vágyott nemi egyenlőségtől még nagyon messze vagyunk. 

 Szöveg: Blanka, képek: Pinterest

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.