A szíriai textilboltosok gyermeke, aki a globális divatipart célozta meg

Legkorábbi divattal kapcsolatos emlékei az édesapja textilboltjából származnak, még a szíriai Aleppo-ból, ahol 1985-ben született. Akkoriban kis anyagdarabokra rajzolgatott. Családtagjai mellett az üzlet vásárlói voltak azok, akik felkeltették érdeklődését a divat iránt azáltal, hogy saját magukat használták próbababának. Azóta felnőtt és tehetségével, egyediségével a legnagyobbak elismerését is kivívta…

Nabil Nayalról beszélünk, akinek különleges darabjai a legkedveltebbek közé tartoznak a londoni divatforgatagban. Munkái szinte kivétel nélkül a 16. századból gyökereznek; ez megfigyelhető az általa alkalmazott plisszírozási technikán, drámai konstrukcióin, a férfias elemek izgalmas használatán és az erőteljes sziluetteken is. S bár I. Erzsébet a múzsája, alkotói attitűdje határozottan modern.

A technológiai újításokra úgy tekint, mint a kézművesség egy modern kori formájára. Semmit sem kedvel jobban annál, minthogy archívumokban kutasson, majd rábukkanjon mondjuk egy 400 évvel ezelőtti munkaköpenyre, melyet új kontextusba helyezve kelthet újra életre. Egy ilyen eset volt a nagy sikerű Karl Shirt születése is, melyet maga Lagerfeld vett meg magának a kollekcióból, így Nayal róla nevezte el. De újraalkotott egy Erzsébet korabeli nyakfodrot is egy innovatív kötési módszert alkalmazva. És talán kevesen tudják, de ő volt a legelső designer a világon, aki a 3D nyomtatást használta – 2010 júniusában.

Családja mindig is kilógott a sorból Szíriában, elsősorban rebellisnek mondható anyukája miatt, aki előszerettel viselt skinny farmert 15 centis magassarkúval és oversized fehér inggel. Markáns, sokoldalú ízlését tükrözték hagyományos szíriai öltözékei is, melyeket saját esztétikai elveihez igazított, harsány és feltűnő mintákat és színeket alkalmazva. A divatmagazinok egy évvel amerikai és angliai megjelenésük után érkeztek Aleppo-ba, így Nabil nem látott perspektívát a trendek követésében, melyek nemcsak, hogy hosszú hónapok lemaradásával érkeztek országába, de teljesen idegennek is hatottak a szíriai kultúrában.

Nabil 14 éves volt, mikor az Egyesült Királyságba költöztek, ahol igazi aliennek érezte magát. Sosem volt megfelelő vagy alkalomhoz illő az öltözéke, de ezt sohasem bánta. Gyerekként kívülállónak érezte magát, de ezt abszolút nem bánta, sőt. Valószínű, hogy emiatt tervez úgy, ahogy: kívülről nézve, saját elveit követve, nem szolgaian loholva a divatirányzatok után…

Ezen attitűdjével nem kis sikereket ért el, ugyanis olyan neves díjakat tudhat magáénak, mint a Royal Society of Arts Award, Graduate Fashion Week ’Best Womenswear’ Award és a British Fashion Council MA Scholarship Award (mely lehetővé tette tanulását a Royal College of Arton). 2015 februárjában a rangos LVMH Prize által meghívást kapott a Paris Fashion Weekre. Nabil teljes odaadását szakmája iránt a legnagyobbak ünnepelték, olyanok, mint Sarah Mower, Delphine Arnault, Nicolas Ghesquiere vagy Karl Lagerfeld. 2016 februárjában Lagerfeld továbbra is bizonyította támogatását a márka iránt, és a V Magazine 100. számába Jerry Hall fotózta Nabil tervezéseit.

Nabil a 2017-es őszi-téli kollekcióját is az alapoktól kezdte, mint minden kollekcióját: egy klasszikus fehér inggel, melyre mindig üres vászonként tekint, és amelyhez azért vonzódik olyan nagyon, mert univerzálisan viselhető bárhol, bármikor, bárki által.

Ebben a szezonban vegyítette eddig a legtöbb férfijegyet kollekciójába, mellyel (és amúgy kvázi állandóan) új kategóriákat alkot azért, hogy megmutassa, hogyan lehet lefordítani egy szélesebb divatnézőpontra, szemléletre sajátos esztétikumát. Kedvenc tervezői azok, akik nem félnek kockázatot vállalni, hiszen nem azokat az időket éljük, amikor visszaléphetünk és sodródhatunk az árral. A tervezőknek új kifejezésmódok használatával kell megbízható ruhákat alkotniuk – ez manapság a kihívás.

Úgy gondolom, a változás jó dolog, mivel kikényszeríti az innovációkat, melyek nélkülözhetetlenek a fejlődéshez… – vallja Nabil.

Természetesen Szíria iránti tisztelete és szeretete nem halványodott, sőt, erősebb, mint valaha. Nagymamája a mai napig Aleppo-ban él, és a család textilboltja azóta is üzemel, annyi változással, hogy abba a szobába költözött, mely egykor az ő szobája volt –  ahonnan kiindult minden.

Szöveg: Jakab Tímea Diána

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.