Vénuszok a posztmodern után

Úgy döntöttünk, hogy három cikket kiválasztunk az angol nyelvű Rebellive zine második számából és közzéteszünk online. Elsőként a zine nyitóanyaga, az Anna Uddenberg szobrai kapcsán írt esszét hozzuk le nektek.

Nehéz léptekkel halad az ember egy olyan kiállításon, ahol a szűk termekből a pengeéles valóság – vagy ami még ijesztőbb: annak eltúlzása – mered rá. Mármint szó szerint. Mintha folyamatos figyelem kísért volna az ARKEN Museum of Modernt Art „GOSH! Is it alive?” tárlatán. És nem csak a „kíváncsi”, hiperreál látószervek bizarrsága miatt tettem fel izgágán magamnak a kiállítás címében foglalt kérdést; szeplők, pórusok, erek, izzadságcseppek, ráncok és nagyon is emberi mozdulatminták közt egyensúlyoztam folyamatosan. A kritikai élű, egyszer sokkoló, máskor szórakoztató vagy felszabadítóan ötletes humanoid szobrok lehetővé teszik, hogy több testben, több életszakaszban is elképzeljük magunkat, miközben jelenünk technológiai és társadalmi problematikáival is számot vetünk. A válogatott 31 művész 39 alkotást prezentált az ARKEN-ben, melyek közül nem kevésnek sikerült örökre az elmémbe égnie, de akadt egy olyan, amely több szempontból is fontos kérdéseket fogalmazott meg bennem, így most azokra igyekszem válaszokat találni. Szóval átadtam magamat ennek a húsba vágó múzeumi miliőnek, majd nemsokára rátaláltam a „legposztolhatóbb” alkotásra, pedig esküszöm, nem ez volt a célom. A Svédországban született, jelenleg Berlinben élő és alkotó szobrász, Anna Uddenberg The Journey of Self Discovery című opusza volt ez.

Tedd a szívedre a kezed és mondd azt, hogy sosem készítettél még magadról kompromittáló szelfiket! Mármint olyan tényleg kompromittálóakat. Tudod, amikor görögdinnye méretűvé kurálod a cicijeid vagy kicsavarod a tested egy jól koncipiált seggdokumentációért. Ne hazudjunk egymásnak, mindenki kipróbálta már, hogy tetszik magának vagy a kedvesének, esetleg a Tinder partnerének a látvány. S hogy mi történik lényegében ekkor? Sok minden mellett az, hogy magunk is a consuming art kifejezőeszközeivé válunk. Ahogyan akkor is, ha Uddenberg szobrainak adjuk át magunkat. Sajnáljuk és degradáljuk őket, miközben együtt érzünk felszínességet sugalló narrációival.

Fotó: Zahorján Ivett

Ahogyan Bianca Heuser is tette a Berlini Biennálén látott Uddenberg-szobrok kapcsán, vessünk mi is egy pillantást a Susanna and the Elders című Tintoretto-festményre, mely az 1500-as évek közepére datálható. A mű kapcsán John Berger kritikus kifejtette, hogy a bibliai történetet átadó festményen szereplő nőalak, vagyis Susanna láthatóan kitekint a nézőre vagy magát nézi a tükörben. A tükör a női hiúság szimbóluma is lehetne, ha nem volna valójában a festő önzőségének lelete: festesz egy pucér nőt, élvezed a látványt, majd adsz egy tükröt a kezébe és Vanitynek hívod a sztorit. A szelfik sem azért készülnek, hogy őszintén méltassuk magunkat a tükör által visszadobott testet leképezve. Azért készülnek, hogy eleget tegyenek bizonyos elvárásoknak – melyeket vagy magunk generálunk a külvilágból jövő impulzusok hatására, vagy konkrét kérés érkezik ezzel kapcsolatban. Az Uddenberg által életre hívott stilizált testek a „hogyan fest egy _igazi_ nő?”-féle problémakör karikatúrái – hiperfeminin fizikummal pozicionált alakok, melyek testhelyzetei és a melléjük illesztett kiegészítő elemek megmutatjuk, hogyan látjuk magunkat ezekben a szituációkban. Egyszerre szubjektívak és objektívak, és/de nemigen a klasszikus értelemben vett feminista nézetek szerint működnek. „Being a feminist is about defeating, fighting those ideas. But actually, what a lot of gender studies has been about is looking into what’s masculine, figuring out what masculinity is, and how to conform to it maybe. Feminism’s ideal is a middle class white butch. ‘Don’t do feminine things.’ This excludes so many ethnicities, and models of femininity.” – nyilatkozta a művésznő.

Példának okáért Uddenberg egy nem éppen a női függetlenséget hirdető és szexizmust aláásó gyakorlatot reprezentál Girlfriend Experience című szobrával. Arra a személytelen intimitás feltérképezésére tesz kísérletet, mely egy escort lány és az ügyfele közt jöhet létre. Ahogy ő mondta ezzel kapcsolatban, “I was trying to see how you perform being a girlfriend, basically. The term ‘girlfriend’ summed up a kind of character, and I looked into escort agencies to see how they would present themselves and their qualities. ‘Loving,’ ‘caring,’ ‘I’m an ultra feminine girl’ – I used to know this by heart. I found the language very similar to the language of a CV. How you promote yourself is personal, but also very generic. I do find it interesting how something that is supposed to be intimate actually contains clearly defined roles. A girl has a very clear set of personalities to be. These things are real. It’s not something that we pretend or make up. We live through these scripts.”

Anna Uddenberg szobrai a fogyasztói kultúra szociális kódjai mentén a self-staging, a gender, a testkultúra és testképzavarok, valamint a szexualitás problémaköreit highlightolják. A művésznő izolálja és eltorzítja a valóság show-k, az online dating, a szappanoperák, a tabloidok, a social media és a reklámok által kreált trópusokat és melodrámákat, sztereotípiákat sorakoztat, tágabb értelemben pedig a nyugati kultúra mértéktelenségére és a fétiskultúrára hívja fel a figyelmet (ön)ironikus, kérdéseket generáló szobraival. Ez most akkor feminista vagy antifeminista? Mi a feminizmus? Mi a mai nőideál? Sebezhető vagy független és erős jelenünk nője? Létezik egyáltalán ez a dichotómia? Mi a póz és mi a valóság? Hogy néz ki a mai női szerepmodell? Talán érdemes elgondolkoznunk ezen, de csak miután lőttünk egy szelfit.

Megjelent a Rebellive RENDEZVOUS számában, mely a Vitkovics Mihály utcai STORE5621-ben vásárolható meg, vagy rendelhető az info@rebelmedia.me e-mail címen. (Kiemelt kép: Anna Uddenberg, Berlin Biennale, 2016)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.