„Fontosnak tartjuk a klasszikus oktatáson túli szakmai fejlődést is” – Interjú a Shapes of Hungary kapcsán

A Shapes of Hungary a FISE legfiatalabb hajtása, mely hozzásegíti a fiatal iparművészeket, hogy nemzetközi vásárokon vehessenek részt. Most pedig kicsit segítünk, hogy jobban megismerhesse az értő közönség a kezdeményezést – Koós Daniella nemzetközi kapcsolattartóval és Mascher Róbert elnökkel beszélgettünk.

Miért láttátok szükségesnek a FISE-től elkülönülten, kiemelten elindítani ezt a kezdeményezést?

A Shapes of Hungary név még a HITA-nak köszönhetően jött létre. A HITA segítségével anno országstandok jelenhettek meg a rangosabb nemzetközi bútoripart érintő szakvásárokon, mely megjelenésbe a FISE, mint projektvezető kapcsolódott be. Az állami szervezet nem az egyesületet, hanem megjelenésenként 10 magyar designvállalkozást támogatott, ezért olyan névre volt szükség, ami semelyik kiállítót nem helyezi előtérbe. A HITA azóta sajnos megszűnt, de a külföldi szakvásárokon való csoportos részvétel iránti igény megmaradt és a Shapes of Hungary név – azontúl, hogy egyértelművé teszi, hogy kortárs magyar designról van szó – külföldön ismerté vált ahhoz, hogy új néven jelenjünk meg.

Miben tudja egy ilyen vásáron való megjelenés előremozdítani egy iparművész karrierjét?

A szakvásárokon való megjelenés üzleti és presztízs szempontból nagyon fontos. Egy ilyen vásár olyan, mint a divattervezőknek a divathét: akkor és ott van jelen koncentráltan a szakma, a buyerek, az értő és az adott tárgyakra beruházni hajlandó közönség, a megjelenésnek híre megy, így a szakvásárok nyújtotta lehetőségek időben jóval túlmutatnak az esemény valódi idejénél.

FISE

Mi alapján választjátok ki, hogy mely művészeknek biztosítjátok a megjelenés lehetőséget egy adott vásáron?

A Shapes of Hungary eseményein való részvétel egy hagyományos FISE kiállítással szemben teljesen nyitott: nemcsak FISE tagok, hanem bárki – akinek megfelelő minőségű, piacképes terméke és vállalkozása van – jelentkezhet rá. A rangosabb szakvásárokon való megjelenés magas önköltsége egyfajta szűrűként is működik, általában azok jelentkeznek, akiknek van tőkéjük és hajlandóak is áldozni a cégük bemutatására. A jelentkezők anyagát még a valós jelentkezés előtt kiküldjük az adott szakvásár zsűriének, akik javaslatot tesznek arra, hogy kik szerepeljenek a Shapes of Hungary standon.

Ez a zsűrizési forma nem hivatalos, de két szempontból is nagyon hasznos: egyrészt tényleges segítséget jelent a tervezőknek, ha az adott szakvásár képviselői ítélik meg, hogy a termékük sikeresen megjelenhet-e az adott piacon, másrészt nekünk is jó, hiszen így a lehető legpártatlanabb döntés születik a kiállítókat illetően.

Lubloy

Milyen a magyar művészek fogadtatása nemzetközi viszonylatban ezeken a szakmai platformokon?

A lassan körvonalazódó East Europian HUB-nak köszönhetően évről évre egyre jobb a magyar design külföldi fogadtatása, de a szakvásárok sikerességén továbbra is érződik: ahhoz, hogy anyagilag sikeres legyen a megjelenés, többször – lehetőleg a vásáron belül is ugyanazon a standhelyen – kell megjelenni. Már utaltam rá, hogy a magas költségek miatt csak az igazán elkötelezett tervezők jelennek meg a szakvásárokon, így az ottani kapcsolatkötéseknek biztos meglesz a hozama, mert a tervezőknek érdeke, hogy megjelenésük minél több hasznot hozzon és hosszútávú együttműködések szülessenek.

YOZA

Milyen lehetőségei vannak egy magyar művésznek külföldön?

Igazából nem a tervezők nemzetisége, inkább a kapcsolataik és az anyagi tőkéjük befolyásolja a tervezők nemzetközi sikerességét. Bár a nyugati vagy a távol-keleti országok tervezőivel az utóbbi okok miatt nehéz versenyezni, az érvényesüléshez szükséges kapcsolati tőke megszerzése ma már jóval könnyebb, mint mondjuk 20 éve volt, gondoljunk csak az ösztöndíj és a közösségi oldalak nyújtotta lehetőségekre. A magyar designnak nagy előnye, hogy – szemben a skandináv vagy az olasz designnal – meglehetősen heterogén és ez a külföldiek szemében nagy vonzerőt jelent.

Gyakran megesik velünk, hogy a standunkon ott ragadnak a látogatók, mert igyekeznek megfejteni a “magyar design stílusjegyeit”, majd megelégedve távoznak azzal, hogy bár ez most nem sikerült, de minden tárgyban találtak olyat, ami sokkal egyedibb, mint amivel eddig találkoztak – és ez számunkra, mint szervezők számára az igazi dicséret.

Ecce Home

A FISE 35 évvel ezelőtt indult, ez idő alatt sokat változott a világ, beleértve a művészeti szcénát is. Milyen kihívásokkal kell egy iparművésznek szembenéznie a 21. században?

Azt hiszem, hogy az iparművészet mindig is egy friss, gyorsan reflektáló ág volt a művészeten belül, így a tervezők hozzászoktak ahhoz, hogy folyamatosan figyeljék a trendeket, valamint a társadalmi változásokat  és erre valamilyen módon reagáljanak (ami persze a tökéletes elzárkózás is lehet). Az elmúlt pár év talán legnagyobb kihívása az, hogy már nemcsak tárgyban, hanem a tárgyhoz köthető kiterjedt, közösségi médiákon keresztül jól kommunikálható szellemiségben és szolgáltatásban kell gondolkodunk, amit úgy kell személyessé tennünk, hogy a befogadó amellett, hogy bennünket, mint alkotót lát benne, tökéletesen azonosulni tudjon vele vagy a tárgy birtoklására elérendő célként tekintsen.

Sajnos a magyar design hazai hypeján már túlvagyunk, most a fellángolás utáni szakasznál tartunk, amikor kialakul az az – egyelőre sajnos szűknek tűnő réteg – akikre a hazai tervezők hosszútávon és biztosan számíthatnak. Az, hogy a magyar designt fogyasztók csoportja mekkora lesz, az elsősorban a tervezőkön múlik. Fontos, hogy aki hosszútávra tervez, olyan “csomagot” tudjon összerakni, ami a magyar fogyasztók igényei szerint fejlődik, de meg tudja magát állni a külföldi piacon is, mert a hazai közönségnek nagyon fontosak a nemzetközi visszaigazolások.

Fogarasi Demeter

Amellett, hogy a nemzetközi porondon is megmutatkozhatnak, milyen előnyei vannak a FISE tagságnak egy pályakezdő iparművész számára?

A Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület azokat az iparművészeket szeretné támogatni, akik alkotó művészként vagy saját márkával rendelkező tervezőként, vállalkozóként képzelik el a jövőjüket. A FISE több módon is megjelenést biztosít a tagok számára: a FISE Galéria Budapest egyik legpatinásabb és legváltozatosabb programokat felvonultató, iparművészettel és designnal foglalkozó galériája, ahol a tagok évente pályázhatnak a kiállítási lehetőségre. Ezen kívül egyesületünk külföldi és belföldi csoportos kiállításokat is szervez. A megjelenési lehetőségeken túl tagjaink hírlevelet kapnak az aktuális pályázatokról és megjelenési lehetőségekről, munkalehetőségekről, weboldalunk iparművész adatbázisként is üzemel, ahol a tagok maguk tölthetik fel a tartalmakat.

Fontosnak tartjuk a klasszikus oktatáson túli szakmai fejlődést is, ezért szakmai esteket is szervezünk, ahol vagy egy-egy iparművészeti ággal vagy a tagjaink többségét érintő mindennapi kihívásokkal próbálunk meg foglalkozni: nemzetközileg elismert iparművészeket kérünk fel, hogy tartsanak előadást munkásságukról, vagy a szakmájukban történt aktualitásokról, illetve olyan előadókat hívunk meg, akik felvilágosítással tudnak szolgálni az iparművészek mindennapi érvényesülését érintő  problémákról: iparjogról, vállalkozásról, önmenedzselésről.

Paper Up!

A közeljövőben lesz még a Shapes of Hungary-hoz hasonló új projektetek, vagy egyelőre a meglévő feladatokra koncentráltok?

Tagjaink igényeit szem előtt tartva, mindig új projekteken dolgozunk, de ezek volumene és kifutása változó. A Shapes of Hungary mellett nagyobb és folyamatosan fejlődő projektjeink a Design Párbaj és FISE Est nevű rendezvénysorozatok, illetve a Mátranováki alkotóházunk üzemeltetése, ahol nyaranta rendkívül izgalmas workshopokat tartunk. 2017-ben ünnepeltük a Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesület 35 éves fennállását, ezért az idei év inkább a következő öt év céljainak meghatározásáról fog szólni, így ha látványosan nem is, de egyesületi szinten biztos, hogy elindul pár új kezdeményezés, hiszen a célunk az, hogy mindig az aktuális trendeknek megfelelően juttassuk el a kortárs magyar iparművészetet az érdeklődő közönségnek.

Szerző: Szász Nóra

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s