Nyári (idő)utazás kedvenc filmklasszikusainkkal

Elvitte a cica a zsebpénz felét? Felújítasz, költözöl, nincs időd hosszabb nyaralásra? Kifújnál két fesztivál közt vagy egyszerűen csak megnéznél néhány klasszikust? Akkor hűts be egy kis limonádét és csobbanj a múltba! Kedvenc filmjeinket listáztuk.

Két lány az uccán, 1939

A Corvinban tartott Budapesti Klasszikus Film Maratonon A két lány az uccán (dupla c!) nagy érdeklődésnek örvendett, ami azt bizonyítja, hogy az erősen társadalmi devianciákra reflektáló alkotás ma sem avítt. Az film merész témakörökkel operál: abortusz, diszkrimináció, nőkérdés, mindezt pedig saját korának filmes hagyományait jelentősen meghaladva. A cselekményív kíméletlen tükröt tart a struccpolitikát választó, budai cukrászdában krémest majszoló, Meseautóhoz (1934) és Pesti meséhez (1937) szokott, kényelmes polgári társadalomnak.

Tasnády-Fekete Mária és Bordy Bella érzékenyen és hitelesen formált figuráit Vass Károly expresszív plánjai tökéletesen illusztrálják, Vaszary Piri, Csortos Gyula külvárosi poénjai pedig még ma is hasítanak. S hogy mi kell még a teljességhez? Fényes Szabolcs mélabús melódiái, női jazz band, külváros és Újlipótváros…

Alkonysugárút (Sunset Blvd.), 1950

Nem, ez csak egy film.” Billy Wilder, az önreflexív forgatókönyvírás fenegyereke bravúros klasszikusa kihagyhatatlan élmény, és garantáltan a lelked legmélyebb bugyrait hivatott megdelejezni. Ez az a film, ami annyira egyben van, annyira működik, hogy szinte lehetetlen koherens, rövid vázolást adni róla. Tökéletes minden a díszlettől, a színészi alakításokon át a fényképezésig. A mű hatása, erős atmoszférája annyira intenzív és mélyreható, hogy az érzések, benyomások kavalkádjában képtelenség ésszerű, logikus leírást adni róla. Richard Corliss szerint rafináltan élve a kísértetiességgel, ez tulajdonképpen nem más, mint egy jól komponált horrorfilm, amely a holtak világáról mesél…

A film noir stílusjegyei talán legkiforrottabb, legletisztultabb alkotásában olyan kultfigurák hozzák tökéletesen karaktereiket a fordulatosan gördülő a jelenetek egymásutánjában, mint William Holden, Erich von Stroheim, Nancy Olson, Buster Keaton, Cecil B. DeMille. Gloria Swanson zárójelenete pedig olyat szól, hogy garantáltan fotelbe passzíroz néhány masszív percre…

Formatervezett nő (Disigning Woman), 1957

Össze tud-e kovácsolódni két eltérő társadalmi státuszú, életvitelű és más-más szociális hátterű ember? Nos, a kérdés költői, de nem az MGM-nél! Gregory Peck gáláns, szellemes és stílusos társaságában ez nem lehet probléma.

Lauren Bacall kilépve a film noir femme fatale hősnőinek szűk skatulyájából, szinte robban Vincente Minnelli filmjében. A modern, független, humoros divattervező szerepe egy önmegtalálás is egyben számára, ahol igazán ki tud nyílni végre, megmutatni dimenzionált, széles spektrumú színészi képességeit. Noha a forgatókönyv meglehetősen hajaz az 1942-es Az év asszonyára, szerethető, és ízig-vérig egyik utolsó darabja a klasszikus hollywoodi filmtörténetnek.

Boxmeccs kontra divatbemutató, színházi stábbuli kontra póker party, high class kontra haverok a térről. A sportújságíró és a tervezőnő kapcsolódása humoros dialógusokkal, önreflexív dramaturgiával működik. A téma és megvalósítás ugyan korszerű, modern problémafelvetéssel, ám még a klasszikus hollywoodi sémák komikájával.

Tegnap, ma, holnap (Leri, Oggi, Domani), 1963

Vittorio De Sica szkeccsfilmjében három különböző történetben sziporkázik a Sophia Loren-Marcello Mastroianni páros. A filmben összejött a kora 60-as évek olasz filmkultúrájának krémje: Carlo Ponti producer, Alberto Trovajoli zeneszerző és Giuseppe Rotunno operatőr mellett a scriptet több különböző forgatókönyvíró gyúrta a híres író, Alberto Moravia novellái nyomán. Moravia sajátos világában (Római történetek, A római lány, A megvetés) egzisztencialista műveinek tipikus szereplői, a modern élet elidegenedését sínylő és a tradíciók kereszttüzében élő alakok jelennek meg itt is.

A szegény sorban élő rusztikus, tűzről pattant, őszinte és vakmerő nápolyi anyatigris, Adelina, valamint férje, Carmine, majd a kiégett, üres, tartalmatlan, milánói high class-ból érkező Anna és szeretője, végül a római, melegszívű prostituált Mara, továbbá hű szerelmes kuncsaftja, Rusconi története izgalmas és sokszínű képet fest a korabeli itáliai élet mindennapjairól. Hétköznapok európai filmes módra, életszerűen, színezés nélkül.

Majd most kiderül (Sex & The Single Girl), 1964

A 60-as évek szexuális forradalma az amerikai filmet is megpaprikázta. Helen Gurley Brown pszichológus Sex and The Single Girl című tanácsadó kötete 1962-ben nagy port kavart és filmet is inspirált.

Richard Quine emblematikus kreációjában a szexuális tanácsadó könyvet írt. Ő egy, a húszas évei elején lévő facér, öntudatos, intelligens, csípős nyelvű – titkon szűz – doktornő, az egyedülálló nők elhivatott és agilis mentora. Az ügyre a legszabadszájúbb, leggátlástalanabb, legkorruptabb bulvárújságíró vet szemet a gúnyűzés és leleplezés érdekében, s az ütközés ennek következtében: elkerülhetetlen. Natalie Wood és Tony Curtis mellett olyan nevek sorakoznak a produkcióban, mint Lauren Bacall, Henry Fonda vagy Mel Ferrer.

Százszorszépek (Daisies), 1966

Vera Chytilová, a cseh újhullám rendezőnőjének alkotói világa tragikomikus, szürreális, olykor torz, nem kevés társadalmi küldetéstudattal. A műben a súlyos társadalmi problémaköröket mókás, burleszk elemekkel oldja. A játékossággal ábrázolt kétségbeejtő témát a 20-as évek montázsritmikájára reflektáló technikával egészíti ki, így a műfajt tekintve elmondása szerint „filozófiai burleszk”-ként értelmezendő. Az abszurdba hajló művészfilm nagymértékben előlegezi már a 68-as prágai eseményeket.

Az illogikus cselekményívben Maria és Maria sminkel, kötelezően flörtöl, szétvágja darabokra a világot (és egymást), zabál, iszik és divatbemutat – romlottá válnak, mert az őket körülvevő világ erre predesztinálja, kényszeríti őket. Egyszerre sírunk és nevetünk a mély filozófiai összefüggéseket vizuálisan megjelenítő, ízig-vérig avantgardista filmen.

Várj, míg sötét lesz (Wait Until Dark), 1967

Az Anna hercegnő, Sabrina és Holly Golihtly paradigmát meghaladva, Audrey Hepburn talán legkiemelkedőbb alakítása a Terence Young által rendezett thrillerben látható. A jó kislányos, bájos, bohókás tündérek után egy lényegesen kidolgozottabb, árnyaltabb karakterben találhatott kifejezésmódot a színésznő a vak Susy Hendrix megformálásakor.

A mindössze egyetlen helyszínen játszódó film megragadóan hozza a műfaj elemeit, a folyamatosan fenntartott feszültségben tartott nézőt egyetlen percig sem hagyják unatkozni.

Teketória, 1977                                                                        

Maár Gyula emblematikus filmjében olyan közelségbe enged minket Törőcsík Mari, amilyet talán még a Déryné hol van?-ban sem tapasztalunk. „Egy képre gondolok, tudod.” Az egészen különleges hangulatú filmet Koltay Lajos képei és Marton József egészen rendkívüli megvilágításai keretezik.

Szinte beszippant bárkit ez a bizalmas, bizarr légkör, valamint a késő 70-es évek budapesti atmoszférája: a farmeres, kallódó, fiatal sráccal, a Cseh Tamás szekvenciákkal, a nagymama ránk maradt bútoraival, a cigaretta füstös presszóval és a szocialista gyárépület kontra belvárosi bérházzal. A hagyományos narratívát felülírja a szerzői filmes dramaturgia, mozaikos, töredékes elbeszélésmódot használva. A zárójelenet pedig egy vizuális esztétikum-installáció!

Tükör (Mirror), 1973

Tarkovszkij remeke az emlékezettel, az időbeliséggel, a múlt és jelen kapcsolatával foglalkozik. A szubjektív, személyes élményeken és mozaikos emlékképeken alapuló dramaturgia a 70-es évek művészfilmes tradíciójának talán legkülönlegesebb, legszemélyesebb, mégis legkollektívebb alkotása.

A hosszú beállítások és a narrátor használata egyszerre teremt egy elvont, absztrakt teret, amely nagyon valóságos, nagyon hétköznapi. A fragmentált szerkezetben töredékesen jelennek meg az orosz vidék tájai, a gyermekkori szoba, a történelmi események, az ismerősök látogatásai – mind-mind egy meditatív, szinte spirituális teret idézve.

Az elmélyülés, a tudatalattiból feltörő illogikátlan impressziók és képek filmes megjelenése lebilincselő és megrendítő élményt nyújtanak, amely egyszerre nagyon szubjektív, mégis kollektív.

Egy erkölcsös éjszaka, 1977

Az egészen kivételes nívójú film prominens művészek munkáján alapszik. A huszadik század eleji novellisztika kiemelkedő alakja, Hunyadi Sándor realista kompozíciói mindennapi emberek felé, hétköznapi témák felé orientálódik.

Írását ezúttal Örkény István és Bacsó Péter fejleszti forgatókönyvre a műfajiság és művészfilm tökéletes harmóniájával, remek dialógokat használva. Tóth János operatőr – aki fényképezte többek között a Szerelem 1971, és a Macskajáték 1972 című filmet is – érzékenyen és bensőségesen közelíti meg a témát, egy-egy filmképe szinte már képzőművészeti alkotásként funkcionálhat (különösen a tóparti jelenetek, a csónakázás, valamint a bordélyház belső terei).

Olyan nagyszerű színészek jelenítik meg hitelesen a századeleji kisvárosi kupi tipikus figuráit, mint Psota Irén a.k.a. „Mutter”, a szeplős-fitos Tarján Györgyi, Cserhalmi György, Makay Margit, Szirtes Ági és Balázsovits Lajos.

Az én XX. századom, 1989

Enyedi Ildikó első, egyedi atmoszférájú nagyjátékfilmje egyetlen filmművészeti fősodorba sem skatulyázható, a film mégis az úgynevezett „fekete-széria” kiemelkedő darabja. A varázslatos légkörű, misztikus, egyszerre kitárulkozó és tartózkodó, tragikomikus film kikapcsol, mégis elmélkedésre késztet, mély filozófiai kérdésfelvetések mentén.

Máthé Tibor optikája megindítóan követi Dóra és Lili külön-külön történetét, amelyek a végén forrnak csak össze. Dorotha Segda huncut és szigorú, félvilági dáma és a külsőségekre fittyet hányó feminista. A különös alkotói világ, amely egyszerre poétikus és avantgárd kötelező élmény mindenki számára.

Szerző: Rácz Ráhel

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.