ART & DESIGN EASTERN EUROPE FASHION

Közép-kelet-európai kreatív tehetségek a nemzetközi piacon: ArtConscious

A globalizáció és a digitális technológia fejlődése már majdnem minden iparágat arra ösztönzött, hogy üzleti és marketing stratégiájába beépítse a mobiltechnológiát és az online eladási stratégiákat. A műtárgypiac azonban még csak a robbanásszerű növekedés elején jár – vagyis ott, ahol érdemes bekapcsolódni a folyamatba.

Változások vonzásában

Nyugat Európában, főként az Egyesült Királyságban, illetve az Egyesült Államokban sorra nyílnak a sikeresebbnél sikeresebb online galériák és piacterek, melyek közvetítőként és új típusú kurátorként lépnek fel vásárló és fogyasztó között műtárgyak, művészeti könyvek és egyedi formatervezett tárgyak árusításával. Mivel mostanra a klasszikus (20. század előtti) műtárgyak, illetve a modern klasszikus (20. századi) alkotások már megtalálták a helyüket és csak bizonyos időközönként cserélnek gazdát (5-10-20 évente), a piac kénytelen a frissebb szemléletű kortárs művészetet is értékelni, illetve azt tágabban értelmezni. Ami új, abból pedig rendszerint az az értékes, ami egzotikus, ismeretlen, mégis olyan, ami képes reagálni a modern világ folyamataira.

ArtConscious

Így alakulnak ki egyre-másra azok a trendek, melyek hirtelen érdeklődést váltanak ki bizonyos régiók művészete felé, és Közép-Kelet-Európa éppen ide tartozik. A nyugaton már bevált szemlélet, miszerint online műtárgyat vásárolni ugyanolyan biztonságos, mint online háztartási eszközt venni, azonban csak lassan formálja át a Kelet-Európában már jól bevált vásárlási rutint (galériából vagy műteremből venni műtárgyat). Ez is átalakulóban van azonban, és olyan lehetőséget tartogat magában, mely még nincs lefedve egyetlen nyugati online galéria által sem.

ArtConscious – Kelet-Közép-Európa tehetségei egyetlen piactéren

Az ArtConscious erre a jelenségre kíván reagálni. A weboldal, majd később mobilapplikáció egy olyan online művészeti és design piactér, mely Londonon keresztül kíván a globális műtárgypiacra lépni. A probléma, melyre a projekt megoldást kíván nyújtani az az, hogy a közép-kelet-európai kortárs műtárgy- és designpiac csak lassan nyit a digitális üzleti modellek és az angol nyelven folyó nemzetközi kereskedelem irányába.

Úgy tűnik, igény nagyon is van a nyitásra mindkét oldalról, de az egyének szintjén nehéz változást elérni. Egy olyan hiánypótló szereplő által azonban, mely átfogó képet tud alkotni a régióról és közvetítőként tud megjelenni egy nyitottabb szemléletű vásárlóréteg felé, ugrásszerűen megnyithatja nem csupán a párbeszédet, de a kereskedelmet is Kelet- és Nyugat-Európa között.

OST Konzept (fotó: Deák Éva)

Az ArtConscious neve az angol ‘művészet’ és ‘tudatosság’ szavakból áll. A két kifejezés együttesen az olyan vásárlót, lifestyle vagy művészeti produktumot fogyasztó célközönséget jelöli, mely nyitott az újra, a sokszor talán még annyira nem ismert tehetségekre vagy lehetőségekre, melyek idővel a legjobb befektetésekké válhathatnak. Ez a célközönség érti és értékeli a művészet és a design társadalomban betöltött értékét és szerepét, és a nemzetközi online piac megbízhatóságával is tisztában van. Névválasztásunk egyben tehát célközönség-identifikáció is egyben.

A projekt keretén belül lehetőség van arra, hogy megismertessük a világgal azt, hogy a régió formatervezői, divattervezői és művészei minden értelemben releváns, nemzetközi színvonalú alkotásokkal vannak jelen, és a világ bármely pontján élő vásárló számára is képesek értéket képviselni.

Horváth Lóczi Judit

Aktuális és várható trendek a műtárgypiacon

Az online műtárgypiac kísértetiesen hasonlóan fejlődik, mint tíz évvel ezelőtt a zeneipar. A változásoknak köszönhetően a zene mára elérhető bárki számára online, és arról szerencsére már senkit nem kell meggyőzni, hogy design- vagy divattermékeket napjainkban már a kevésbé tudatos, „mindennapi” vásárló is biztonsággal rendel az interneten.

Leendő partnereink és vásárlóink szempontjából is érdemes az online műkereskedelem adatait és trendjeit megfigyelni. (Műtárgyként sorolhatók be azok a művészethez közel álló tárgyak is mint pl. művészeti könyv, kiadvány, luxuscikkek [ruha, ékszer], design tárgyak, mivel ezek sok esetben ugyanazokon a platformokon értékesítendők, mint az egyes műtárgyak.) A piac helyzetéről a legnagyobb angol műtárgy biztosítási és piacelemző cég (Hiscox Ltd.) éves kutatása alapján lehet gondolkodni, mely feltárja a statisztikai különbségeket, ezáltal megjósolva, hogy mi várható a jövőben ezen a területen.

A Hiscox felmérése alapján például a nemzetközi online műtárgypiac értéke 2015-ben 63,8 milliárd USD volt, ebből csak az online vásárolt műtárgyak értéke 3.27 milliárd USD, amely mutató 24%-kal magasabb, mint az egy évvel azelőtti tranzakciók száma. Az online piac értéke a várakozások szerint 2020-ra eléri a 9.58 milliárd USD-t.

A kizárólag online működő aukciós házak közül többen is megduplázták eladásaikat már 2015-ben (ezek szintén kereskednek designtárgyakkal és műtárgyakkal is). A tradicionális aukciós házak is egyre sikeresebbek a világhálón: a Sotheby’s több mint 100 millió dolláros bevételt bonyolított le kizárólag elektronikus eladásaiból 2016-ban, a Christie’s pedig 11%-os növekedésről számolt be az online tranzakciókat illetően 2015-ben, melynek értéke 36.4 millió dollár volt.

Jakab Luca (fotó: Zászló Mariann)

Láthatjuk tehát, hogy az új piaci szereplők mellett a legrégebbiek sem óvakodnak az e-kereskedelemtől, sőt, évről évre jobban teljesítenek annak segítségével. Ez példaként szolgál a vásárlók számára is, egy olyan általános szemléletet hozva létre, miszerint online műtárgyat vagy design terméket vásárolni akár még milliós nagyságrendben sem kockázatos bizonyos esetekben. A kutatások tükrében továbbá elmondható, hogy az interneten műtárgyat vásárlóknak több mint 90%-a várhatóan legalább ugyanennyit, vagy még többet szándékozik költeni online azután, hogy egyszer már jó tapasztalattal gazdagodott. A Millenial generációhoz tartozó műtárgyvásárlók majdnem fele már bármilyen galéria vagy bolt látogatása nélkül, kizárólag elektronikusan vásárol anélkül, hogy a tárgyat élőben látta volna.

A 21. század a mobileszközök érája

Fontos azt is figyelemmel követni, hogy ki és hogyan, milyen eszközről vásárol műtárgyat. Míg egy átlagos amerikai 2008-ban még csak 19 percet töltött el a mobilján egy nap, ez a szám 2015-ben 171-re ugrott. A műtárgypiac sem vonhatja ki magát a mobilapplikációk trendje alól, és jó pár művészeti portál már most sikerrel adaptálódott az applikációkhoz tartozó e-commerce világhoz.

Az Invaluable nevű aukciós ház online forgalmának 45%-át például mobilról bonyolították le 2016-ban, az Artsy pedig megháromszorozta a mobilos vásárlások számát az elmúlt években. A három legmagasabb áron eladott műtárgyat az Artsy-n keresztül még 2015-ben szintén mobilon értékesítették, amely tranzakció magában foglalt egy 1.4 millió dolláros vásárlást is, mely az Artsy iPad applikációján keresztül ment végbe egy londoni galéria és egy gyűjtő között.

A közösségi média szerepe is teljesen megváltozott, ami a művészet és design iránti érdeklődést illeti. Majdnem fele a vásárlóknak azok alapján dönti el, hogy milyen képet vagy tárgyat vesz meg, hogy hogyan befolyásolta az, amit a Facebookon vagy az Instagramon látott. A 35 év alatti műtárgyvásárlók 65%-a használja az Instagramot vásárlással kapcsolatos célra. Érdekes, hogy az adatok szerint a vásárlás mögött megbúvó motiváció leginkább érzelmi alapú (92%), de csak 2016-ban 57%-a a vásárlóknak fektetett be azért, hogy majd egy későbbi eladással nyereségre tegyen szert.

Gabriella Veszprémi

Az internetes piacterek népszerűségét az bizonyítja, hogy az online vásárlók több mint fele választott valamilyen művet harmadik fél weboldaláról, melyre az lehet a magyarázat, hogy az ilyen site-ok sokoldalúan reklámozzák magukat, több és könnyen érthető információt tartalmaznak a partnereikről, valamint sok választási lehetőséget ajánlanak fel. Nem csupán 5-10 művészt vagy formatervezőt, mint például egy átlagos galéria. Az első műtárgy vásárlók 19%-a élete legelső festményét vagy nyomatát a weben vette meg, ami  ismét kihangsúlyozza az ilyen típusú vásárlás iránti bizalmat és a fiatal vásárlóréteg figyelembevételének fontosságát.

Az ArtConscious csapata és partnerei egy izgalmakkal és kihívásokkal teli világba invitálja tehát mind a felhasználókat, mint az oldalon eladókat – egy olyan digitális világba, mely alapjaiban változtathatja meg a régióról alkotott képet és a posztszovjet országokban élő alkotók és fontos kreatív helyszínek reprezentációját.

Megjelent a Rebellive zine legfrissebb számában. Szerző: Jakab Luca. Kiemelt: Agata Zychlinska.

You may also like...

Hozzászólás